منظور از اجرای فنس کشی و اجرای راهرو های سر پوشیده ، تامین حفاظت عمومی کارکنان و … در طول ساخت یا تخریب ساختمان قدیمی می باشد .

به طور کلی ، فنس کشی محوطه کارگاه تخریب را از محیط عمومی جدا می نماید و از دسترسی و عبور غیر مجاز جلوگیری به عمل می آورد .

راهرو سرپوشیده همراه با سکوی محافظ  محافظت بیشتر از عبور عابر پیاده در برابر ریزش نخاله ها را تامین می کند . مهندس سازه دارای پروانه باید آن ها را مطابق با شرایط خاص هر کارگاه طراحی نماید .

طراحی ها ی پیشنهادی برای فنس کشی موقت ، راهرو سرپوشیده و سکوی محافظ به شرح ذیل می باشند :

۱٫الزامات فنس کشی موقت ، راهرو سر پوشیده و سکوی محافظ

ضوابط مورد استفاده برای راهرو سر پوشیده در یک کارگاه ، به ارتفاع ساختمان مورد تخریب و میزان نزدیکی آن به ترافیک عابر پیاده و خودرو ها بستگی دارد . الزامات فنس کشی ، راهرو سر پوشیده و سکوی محافظ در بند های زیر توصیف شده است :

  • در ساختمان هایی که فاصله بین خط مرزی ساختمان و مرز محوطه آن ها برابر یا بیشتر از ارتفاع ساختمان است ( که از این به بعد فاصله آزاد نامیده می شود ) ، تنها فنس کشی الزامی می باشد .
  • راهرو سر پوشیده برای ساختمانی که فاصله آزاد آن از ارتفاع ساختمان کمتر است ، الزامی می باشد .
  • راهرو سر پوشیده و سکوی محافظ در ساختمان هایی که فاصله آزاد کمتر از نصف ارتقاع ساختمان است الزامی می باشد . برای ساختمان های با ارتفاع کمتر از ۴ متر ف سکوی محافظ الزامی نمی باشد .
  • فنس کشی یا راهرو سر پوشیده باید در طول مرز محوطه مجاور دسترسی عمومی اجرا گردد .
  • الزامات فنس کشی ، راهرو سر پوشیده و سکوی محافظ در شکل زیر به تصویر کشیده شده است .

    2.ابعاد و اندازه 

    حداقل فاصله آزاد عمودی برابر با الی ۲ الی ۳ متر برای راهرو سر پو شیده باید رعایت گردد .

    حداقل عرض آزاد ۱٫۱ متری برای راهرو سر پو شیده در سواره رو باید رعایت گردد .

    در خصوص راهرو سر پوشیده در پیاده رو ف عرض آزاد باید متناسب با راهرو موجود و مطابق با جدول ۳/۱ در نظر گرفته شود .

    عرض آزاد مورد نیاز نباید به هیچ نحو مسدود گردد مثلاً توسط تابلو راهنمایی ، تکیه گاه های موقت ، داربست و مانند آن .

    عرض سکوی محافظ نباید در مواردی که مجاور خیابان است کمتر از ۲ متر باشد و می تواند به میزان عقب نشینی ساختمان ، عقب برده شود .

    فاصله جدایی بین پوشش راهرو و سکوی محاظ باید در هر مورد و بر حسب نیازهای طراحی مانند نگهداری تعیین گردد .

    حداقل فاصله آزاد ۵/۵ متری باید برای سکوی محافظ با حداقل ۵۰۰ میلیمتر فاصله از لبه سواره رو حفظ شود مگر اینکه خلاف آن توسط شهرداری یا نهاد های ذیربط مورد توافق قرار گرفته شده باشد .

    همچنین حداقل فاصله آزاد بالاسری ۵/۵ متری تا لبه سکوی محافظ باید حفظ گردد .

    عرض پیاده رو موجود

    حداقل عرض آزاد در راهرو سرپوشیده

    ۲/۵ متر یا کمتر

    به طور معمول حداقل ۱/۵ متر. در صورتی که عرض پیاده رو کافی نباشد، می توان استثنا قایل شد

    بیش از ۲/۵ متر تا ۳ متر

    عرض پیاده رو منهای ۰/۸ متر، در هر صورت حداکثر ۲ متر

    بیش از ۲/۵ متر

    ۲ متر

با ما در تماس باشید

  • آدرس:شمال به جنوب اتوبان شهید باقری ، نبش 210 غربی (بابامحمدی) ،پلاک 186 ، واحد1
  • ایمیل: peyabkav@gmail.com
  • تلفن: 770381217-77067550-77080511

آخرین اخبار

درباره ما

بازوي مشاوره جهت كارفرمايان و مديران ارشد جامعه مهندسي ايران