ساختمان سازی همیشه با مواردی همچون تخریب ساختمان قدیمی، گودبرداری، آهن ریزی و … همراه است و در طول اجرای تمامی طرح ها استفاده از ماشین آلات مربوطه توام با آلودگی صوتی و زیست محیطی بسیار بالانیز حتمی است.

استفاده از این قبیل ماشین آلات ساختمانی با صداهای دائمی، صدای گوشخراش حاصل از ریختن آهن آلات در نیمه های شب و بعدازظهرها و گودبرداری های طولانی با صداهای ناهنجار و مواردی از این قبیل همگی موجب سلب آرامش همسایگان شده و در یک کلام حقوق شهروندی را تضییع می کند. ساختمان سازی موضوعی است که بسیاری از شهروندان بخصوص ساکنان شهرهای بزرگ با آن روبه رو هستند.

این روزها اگر ساخت و سازهای شهری، از ساختمان‌های قوطی کبریتی چند‌طبقه گرفته تا برج‌های سر به فلک کشیده چند ‌ده طبقه برای بساز و بفروش‌ها نان و آب دارد و برای شهرداری‌ها درآمدزاست؛ اما برای بسیاری از شهروندان جز دردسر و نارضایتی ارمغانی به همراه ندارد.

لازم نیست راه دوری بروید، کافی است به ابتدا تا انتهای کوچه یا خیابان محل زندگی‌تان نگاهی بیندازید، آن وقت حداقل چند ساختمان نیمه‌کاره را می‌بینید که کارگران شبانه‌روزی روی آن مشغول کارند تا هر چه سریع‌تر از بقایای ساختمان فروریخته، عمارتی شیک و نوساز بنا کنند.

کوچه‌هایی با کمتر از ۱۰ متر عرض که در آن دو خودرو بسختی می‌توانند از کنار هم رد شوند، کوچه‌هایی که اکثر ساعات روز تبدیل به پارکینگ دائمی برای خودروی ساکنان محل شده، به اندازه کافی رفت و آمد را برای سواره و پیاده سخت کرده است و حالا مصالح ساختمانی از آجر و سیمان گرفته تا تیرآهن و میلگرد که تا چند متر از مقابل ساختمان‌های نیمه‌کاره پیشروی کرده و بخشی از فضای عبوری خودروها یا پیاده‌روها را اشغال و رفت و آمد اهالی و دیگر رهگذران سواره و پیاده را با اعمال شاقه همراه کرده است.

ساخت و سازهای شهری مدت‌هاست آسایش و آرامش را بر بسیاری از شهروندان حرام کرده و موجب آزار ساکنان یک کوچه یا خیابان شده است. ریختن مصالح ساختمانی در پیاده‌رو، سر و صدای ناشی از ساخت و ساز و ادامه داشتن کار ساخت و ساز گاه در شبانه‌روز ازجمله مسائلی است که همسایگان و ساکنان اطراف محدوده ساخت و سازهای درحال انجام را آزار می‌دهد.

همچنین رها کردن مصالح ساختمانی مقابل خانه‌ها و در پیاده‌روها، نه‌تنها در تردد عابران از پیاده‌رو اخلال ایجاد می‌کند، بلکه در مواقع بارندگی نیز موجب گل‌آلود شدن کوچه و خیابان یا هنگام وزش باد و عبور خودروها موجب ایجاد گرد و خاک می‌شود که این آخری بیش از همه صدای اعتراض خانم‌های خانه را بلند می‌کند.

بسیاری از شهروندان و همسایه‌های ساکن در محدوده این ساخت و سازها نیز به خاطر رعایت اصل همسایگی یا از روی خجالت، تذکری به مالکان این ساختمان‌ها نمی‌دهند و تا پایان کار، همه مشکلات را تحمل می‌کنند؛ اما مساله اینجاست که بلافاصله با پایان یافتن یک کار ساختمانی، ساخت و ساز دیگری کمی آن‌طرف‌تر آغاز می‌شود و باز این اهالی هستند که باید دوباره مشکلات و دردسرهای مشابه را تحمل کنند.

پیاده‌روها نیز ملک خصوصی هیچ‌کس نیست، بلکه متعلق به همه شهروندان و بخشی از حقوق شهروندان یک شهر است که هیچ مقام و مرجعی ـ چه شخصی و چه دولتی ـ نمی‌تواند در آن دخل و تصرفی داشته باشد. هرچند آنچه گفته شد کاملا واضح و روشن است، اما آنچه هم‌اکنون شهروندان در بسیاری از محله‌ها و خیابان‌های شهرشان می‌بینند این ادعا را تا حدی زیر سوال می‌برد.

هم‌اکنون آنهایی که اقدام به ساخت و ساز جدید یا بازسازی ملک خود در سطح شهر می‌کنند، شاید تنها مشکل‌شان گرفتن مجوز از شهرداری باشد و پس از آن که کارشان را آغاز کردند، پیاده‌رو را تا مدت‌های طولانی مسدود می‌کنند، روزها و شب‌ها آسایش و آرامش را بر ساکنان محل حرام و در یک کلام، گاه تا دو سال برای اهالی دردسر و مزاحمت ایجاد می‌کنند.

مشکلات ناشی از ساخت و سازهای مالکان خصوصی یک طرف و فعالیت برخی ادارات و سازمان‌های خدماتی عمومی در سطح شهر هم مدت‌هاست که برای شهروندان دردسرساز شده است. کافی است یک روز که از خانه خارج می‌شوید تا زمانی که به مقصد برسید در طول مسیر با دقت بیشتری به خیابان‌ها و معابر شهرمان نگاه بیندازید، آن وقت شاید بهتر متوجه منظورمان بشوید.

کنده‌کاری‌های اداره‌های آب، برق و گاز شهری، کنده‌کاری‌های ناشی از اجرای پروژه‌های شهری توسط شهرداری‌ها یا شرکت‌های زیرمجموعه آنها مانند حفاری‌های تونل‌های مترو که کارگاه‌های روی زمینی آنها در نقاطی از شهر بیش از دو‌سوم فضای معابر را گرفته و تردد خودروها را با کندی و ترافیک ایجاد کرده است.

کارگاه‌های تونل جمع‌آوری آب‌های سطحی، پیاده ‌راه ‌سازی‌ها، بازسازی آنها و نصب سنگفرش‌های جدید که گاه تا چند ماه مشکلات عدیده‌ای برای تردد عابران پیاده ایجاد می‌کند، تنها نمونه‌هایی از دردسرهایی است که سازمان‌های خدماتی در سطح شهر برای تردد مردم ایجاد کرده‌اند. موضوع مهم این است که متاسفانه برای بسیاری از این پروژه‌ها زمان مشخصی تعریف نشده یا اگر هم شده بسیار طولانی است که همین زمانبربودن، دردسرهای فراوانی برای تردد سواره و پیاده در محدوده اجرای این پروژه‌ها ایجاد می‌کند.

اگرچه در برخی موارد دیده شده که این سازمان‌ها با نصب بنرهای بزرگی در محدوده از شهروندان به دلیل مشکلاتی که در تردد با آن مواجه هستند، عذرخواهی کرده‌اند، اما به هر حال طولانی‌شدن این روند موضوعی است که متاسفانه سازمان‌های خدماتی در سطح شهر نسبت به آن بی‌توجه هستند.https://www.blogfa.com/Desktop/Default.aspx?r=6580985

کلمات کلیدی :

با ما در تماس باشید

  • آدرس:شمال به جنوب اتوبان شهید باقری ، نبش 210 غربی (بابامحمدی) ،پلاک 186 ، واحد1
  • ایمیل: peyabkav@gmail.com
  • تلفن: 770381217-77067550-77080511

آخرین اخبار

درباره ما

بازوي مشاوره جهت كارفرمايان و مديران ارشد جامعه مهندسي ايران